EMTT is een nieuwe therapievorm die speciaal is ontwikkeld voor de behandeling van klachten aan onder andere spieren, pezen of gewrichten.

Deze therapie is o.a. effectief bij degeneratieve gewrichtsaandoeningen. EMTT beïnvloedt de lokale pathologie, maar ook het bijbehorende ontstekingsproces en pijn. Door de pijn en inflammatie te verminderen kunnen operaties uitgesteld of voorkomen worden en zijn andere pijnbehandelingen of medicatie minder vaak nodig. Ook voor onderstaande moeilijk te behandelen indicaties biedt EMTT een goed alternatief:

• Degeneratieve gewrichtsaandoeningen
  • Slijtage of artrose van de wervelkolom
  • Slecht genezende fracturen

De (relatieve) contra-indicaties voor EMTT zijn:

• De patiënt mag niet zwanger zijn.
  • Wees voorzichtig met ijzerhoudende implantaten aanwezig zijn zoals; schroeven, vasculaire clips, metaalsplinters etc.
  • Er mogen geen pacemaker of andere elektronische implantaten aanwezig zijn.
  • Niet direct op het hoofd/halsgebied.
  • Tumoren in het behandelgebied.

Welke techniek zit er achter EMTT?

EMTT behandelt het aangedane lichaamsdeel met hoogenergetische magnetische pulsen. Hiermee is het mogelijk om een ​​therapeutisch effect in de cel te bereiken. De korte individuele pulsen dringen diep (18cm) in het weefsel door, zonder dat hierbij een verhoging van de weefseltemperatuur optreedt. Hierdoor is behandeling van een groot aantal, oppervlakkig en diep gelegen, indicaties mogelijk.

Wat gebeurt er in het weefsel?

In cellen vinden continu allerlei chemische reacties plaats die noodzakelijk zijn voor een goede werking van de cel. Pathologische veranderingen van de celstofwisseling leiden uiteindelijk tot ziekte van het weefsel.
Magnetische velden creëren elektrische velden en andersom. Eiwitten, cellen, moleculen en atomen in het lichaam reageren op elektromagnetische velden door elektroforese. Elektroforese is een natuurkundig proces waarbij geladen deeltjes door een medium bewegen onder invloed van een elektrisch veld. De behandeling met EMTT heeft zodoende een positief effect op chemische reacties in pathologisch veranderde cellen, waardoor:

• De natrium-kaliumpomp reactiveert
  • Cel processen en de membraanpotentiaal( elektrische spanning) normaliseren
  • Ontstekingen afnemen
  • Weefsels verstevigen en cellen toenemen

Wat merkt U als patiënt van de behandeling?

De behandeling is zeer comfortabel voor de patiënt. De patiënt hoeft zijn kleren niet uit te trekken.
EMTT werkt zelfs door gips heen. In de periode waarin de patiënt dus nog niet zoveel kan of mag is het dus al mogelijk om met EMTT te starten. Op die manier lever je een actieve bijdrage aan het herstel van een fractuur. Mogelijke bijwerkingen van de behandeling zijn enige gevoeligheid tijdens de behandeling en een tijdelijke roodverkleuring van de huid.

Een behandelsessie duurt tussen de 5 en 20 minuten. Afhankelijk van de ernst van de aandoening en hoe de patiënt op de therapie reageert zijn 6 tot 8 behandelingen nodig. De meeste patiënten merken al na een paar sessies verbetering van hun klachten.

EMTT in combinatie met shockwave therapie

EMTT is goed te combineren met shockwave therapie. Een combinatie van beide therapieën leidt tot betere resultaten dan wanneer ze los van elkaar gebruikt worden.

Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ze allebei op een andere manier een effect op metabole processen hebben. Shockwave therapie stimuleert de cellen via mechanotransductie en EMTT doet dit via magnetotransductie. Bovendien wordt shockwave therapie eerder lokaal toegepast. EMTT heeft het beste van beide werelden. Het dringt dieper in het weefsel door én neemt ook het omliggende weefsel mee.

Vanaf juni zijn we 1 van de weinige praktijken in heel Nederland die dit apparaat in huis hebben! Een prachtige nieuwe ontwikkeling en mogelijkheid dus voor mensen met moeilijk te behandelen klachten als artrose, botweefsel (met vertraging in herstel), osteoporose, fibromyalgie, reuma, artritis, neuropathische pijnen en chronische aandoeningen.

En daar zijn we trots op! Innovatie is voor ons al sinds dag 1 een streven. Het vak ontwikkeld zich constant en wij dus ook. In onze praktijk heeft u al die jaren gebruik kunnen maken van de meest recente, innovatieve en besproken methoden. En die trend zetten we voort.

Bekijk hieronder een filmpje over hoe zo’n behandeling eruit ziet! Interesse of nieuwsgierig of het wat voor u kan zijn?

Neem gerust eens contact op met ons via info@veenenfysio.nl of 050 501 26 36

Nog geen reacties