Manuele Therapie

Manuele therapie is bedoeld voor alle mensen met klachten in het bewegingsapparaat. Klachten kunnen ontstaan wanneer gewrichten niet goed werken. Deze functiestoornissen kunnen het gevolg zijn van een kortere of langere overbelasting van een gewricht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. De pijnklachten kunnen beperkt blijven tot uw gewrichten, maar kunnen zich ook uiten in bijvoorbeeld verkrampte spieren of in pijnklachten die uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kunnen functiestoornissen van gewrichten worden verminderd of verholpen, waarmee ook uw klachten zullen afnemen.

Voorbeelden behandelbare klachten:
• Hoofd- en nekpijn in combinatie met   een slecht bewegende wervelkolom
• Nek- en schouderklachten, eventueel  met uitstraling in de armen
• Lage rugklachten, eventueel met  uitstraling in de benen
• Hoge rugklachten in combinatie met  rib- en borstpijn
• Duizeligheid bij nekbewegingen
• Heupklachten

De manueel therapeut kan op twee manieren behandelen. Allereerst is er manuele therapie in engere zin. Deze therapievorm richt zich op directe functieverbetering van gewrichten door middel van mobiliserende en manipulatieve technieken. Manipulaties zijn kleine snelle bewegingen die mogelijk gepaard gaan met een knappend geluid. Na behandeling zal meteen een grotere bewegingsvrijheid worden gevoeld en een snelle pijnafname. Tevens doet de manueel therapeut aan manuele therapie in ruime zin. Dit houdt in dat er behandeling plaatsvindt om uw houdings- en bewegingsgedrag te verbeteren door middel van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen te geven.