WYSIWYG Web Builder
Elektrotherapie

Waar conventionele therapie(massage en oefentherapie) niet toereikend is, of onvoldoende resultaat oplevert kan gekozen worden voor deze vorm van therapie. De therapie wordt dan gezien als ondersteunend of aanvullend.

Ook kan er bewust voor gekozen worden in het geval van spier/zenuwuitval op beschadigde spiervezels weer te laten samentrekken of tijdelijk behoud van spierconditie. Wanneer er een zware kneuzing is kan elektrotherapie gebruikt worden om de stofwisselingsstoornis te herstellen of het herstel te stimuleren.

In sommige gevallen wordt alleen elektrotherapie gebruikt in de vorm van TENS (bepaalde stroomvorm) om chronische pijn te dempen. Patiënten kunnen dan een mobiel apparaatje meekrijgen of soms al vanuit het ziekenhuis meegekregen hebben om hun chronische pijn te dempen.

Uitvoering:
Elektrotherapie kan dus voor vele doeleinden gebruikt worden. De belangrijkste behandeldoelstellingen herhaald zijn dus pijnbestrijding, zwelling reduceren, spieren (her)activeren, spierspanning(tonus) afbouwen en doorbloeding verbeteren.

De therapie wordt tot stand gebracht door elektrodes op de huid te plaatsen en deze in verbinding te brengen met het apparaat. De elektrodes zijn plaatjes geleidend rubber die bevestigd worden met klittenband of kunnen vacuümelektroden zijn die d.m.v. een vacuüm aan de huid worden vastgezogen. Tussen de elektrode en de huid wordt altijd een nat sponsje geplaatst om de geleiding te vergemakkelijken en de huid te beschermen. Vervolgens kunt u op geleide van de therapeut zelf met een afstandsbediening de stroom op- voeren naar het afgesproken gewenste niveau. Indien bij u van toepassing leg ik u het graag in detail uit.